مکانیسم ضد التهابی روزه داری  و رژیمهای کم کربوهیدرات مشخص گردید

 16 فوریه 2015- محققان دریافتند ترکیبی که توسط بدن به هنگام رژیم یا روزه داری  تولید می گردد می تواند بخشی از سیستم ایمنی که درچندین اختلال التهابی مانند دیابت نوع2، آترواسکلروز و آلزایمر نقش دارد را مسدود کند.

محققان دانشگاه پزشکیYaleنتایج این تحقیق را در مجله ی Nature Medicineمنتشر نمودند. محققان توضیح دادند که ترکیبی بنام بتا هیدروکسی بوتیرات BHBمستقیماً از بخشی از یک مجموعه ی پروتئینی پیچیده که inflammasomeنام دارد، ممانعت می کند. بخش ممانعت شده که NLRP3نام دارد دربسیاری ازبیماریهای التهابی نقش دارد.

Inflammasomeها محرک پاسخ التهابی در اختلالاتی نظیر بیماریهای اتوایمیون، دیابت نوع 2، آلزایمر ، آترواسکلروز و اختلالات خودالتهابی هستند. پرفسور Dixitمی گوید: این یافته ها از اهمیت زیادی برخوردارند زیرا متابولیتهایی که در داخل بدن تولید می شوند(متابولیتهای درون زا) نظیر بتاهیدروکسی بوتیرات که قادر به مسدودکردن NLRP3 inflammasomeمی باشند می توانند بر بسیاری از بیماریهای التهابی تأثیر گذارند از جمله بیماریهایی که در آنها جهش هایی در ژن NLRP3اتفاق افتاده است.

BHBیا بتاهیدروکسی بوتیرات متابولیتی است که توسط بدن در پاسخ به ناشتا (روزه داری)، انجام ورزش شدید، محدود شدن کالری و رژیمهای غذایی کم کربوهیدرات کتوژنیک تولید می شود.

پرفسور Dixitمی گوید: ما بخوبی می دانیم که روزه داری  و کاهش کالری موجب کاهش التهاب در بدن می شود اما هنوز مشخص نبود که چگونه سلولهای ایمنی با کاهش دسترسی به گلوکز مطابقت می یابند و آیا  آنها به متابولیتهای  تولید شده از فرآیند اکسیداسیون چربیها پاسخ می دهند.

پرفسور Dixitوهمکارانش با کار بروی سلولهای ایمنی موش و انسان و تمرکز بر پاسخ ماکروفاژها (سلولهای تخصصی یافته ای ازسیستم ایمنی که موجب  بروز التهاب  می شوند) به کتون بادیها به بررسی تأثیر مواجه ی این سلولها با کتون بادیها بر کمپلکس inflammasomeپرداختند.

دانشمندان موشهای مبتلا به بیماریهای التهابی ایجاد شده بوسیله ی NLRP3را با بتا هیدروکسی بوتیرات تیمار کردند. نتیجه ی این کارکاهش التهاب بود. همچنین دانشمندان مشاهده کردند التهاب در موشهای تغذیه شده با رژیمهای غذایی کتوژنیک که مقدار BHBرا در جریان خون بالا می برد، کاهش می یابد.

پرفسور  Dixitمی گوید نتایج این تحقیق نشان می دهد متابولیتهای درون زایی مانند BHBکه درهنگام رژیمهایغذایی کم کربوهیدرات، ناشتا و هنگام ورزش تولید می شوند، میتوانندNLRP3 inflammasomeرا کاهش دهند. این تحقیق با حمایت مالی انستیتو ملی بهداشت انجام گردید.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150216131146.htm